Sunday, 13 November 2011

Kemahiran memulakan pengajaran

Tujuan fasa permulaan pengajaran
Menarik perhatian pelajar
Membantu pelajar bersedia: sudut kognitif dan afektif
Memperkenalkan objektif pembelajaran
Membina aliran pemikiran
Mengetahui pengetahuan sedia ada dan miskonsepsi pelajar

Komponen kemahiran memulakan pengajaran
Menarik perhatian
Melalui suara, pergerakan, isyarat, & eye contact
Gunakan alat pandang dengar
Pelbagaikan interaksi
Menimbulkan motivasi
Wujudkan hubungan baik
Tunjukkan keghairahan
Ransang sifat ingin tahu
Bercerita

Menstruktur P&P
Tunjukkan hasil pembelajaran
Buat ringkasan keseluruhan aktiviti P&P (overview)
Cungkil idea pelajar tentang tajuk/konsep yang akan diajar
Membuat perkaitan
Banding dan bezakan
Pengetahuan sedia ada
Pengalaman/kejadian semasa yang berkait dengan pelajar

Cara mencungkil idea pelajar

¨Soal jawab keseluruhan kelas
¨Perbincangan kumpulan
¨Demonstrasi guru
¨Kuiz pendek atau praujian
¨Ramal-Perhati-Terang (Predict-Observe-Explain, POE)
¨Peta konsep (Concept map)
¨Kartun konsep (Concept Cartoon)
¨Peristiwa bercanggah (Discrepant event)
¨Interview about events
¨Interview about instances

Peta konsep boleh digunakan untuk cungkil idea.

No comments:

Post a Comment