Salam semuaJ
Pada minggu lepas dalam kelas EDU, saya dan kawan telah mempelajari tentang pembelajaran inkuiri. Dr Nurul siap bagi demonstrasi macam mana nak buat teknik pengajaran ni pada kelas berikutnya.
Pembelajaran inkuiri ini adalah proses untuk yang biasa digunakan untuk mendapat ilmu dalam bidang sains.
Inkuiri saintifik terbahagi kepada empat langkah iaitu:-
Ø Asking a question
Ø Planning, completing and investigation
Ø Answering the question or solving the problem
Ø Communication the result to everyone.
Hari berikutnya, kami telah menjalankan satu ‘inquiry lab’ . Tajuk yang telah dipilih ialah Buoyant force and Archimedes principle.
Sepanjang aktiviti ini kami melalui pembelajaran 4 fasa seperti yang telah diajar sebelum ini.
- Ø Introduction
- Ø Re structure idea – inquiry
- Ø Application
- Ø Relection/closer
Cuma apa yang ingin ditekankan disini inkuiri saintifik akan berlaku di dalam fasa 2.
Dalam eksperimen ini, terlebih dahulu kami diberi soalan.
Ø Why do heavy steel ships float while a piece of much lighter steel sinks? In fact why do some objects float while others sink?
Hmm..kenapa ye…kapal yang besar dan berat tu boleh terapung dan logam ringan pula
boleh tenggelam.
Selepas itu, eksperimen bermula….jom siasat….
Gambar dibawah adalah gambaran eksperimen kami.
Buoyant force = Upward acting force when the object immerse in a fluid.
Setelah selesai eksperimen, kami dapat men jawab soalan tadi.
Answer: Some object float because there have an upward force acting on the ship when the ship immerse in the liquid. The force acting is greater than it weight.
No comments:
Post a Comment